lørdag den 23. september 2017

Kommunikationsmodel til Bridging og Bonding

Bonding er at finde en horisontsammensmeltning med den gruppe man er i. Bridging er at opnå horisontsammensmeltning med medlemmer i en anden gruppe som man gerne vil anderkendes af og optages i.

Her er en simpel model som ofte virker i forbindelse med Bonding, Bridging og Linking. Grundlaget for modellen er anderkendende kommunikation og adfærd.



Modellen er lavet af Jonas Hedegaard på baggrund af en figur i "Facilitering - skab resultater gennem involvering" af Van Loon, Andersen og Larsen 2016 ( Og jeg har venligst fået lov at anvende den har på min blog - tak)

I første fase (observation) anerkendes individets oplevelse af en situation - en værdi, et værdisæt, et problem - der sker en horisontsammensmeltning. Det er enten en bekræftelse af at vi tilhøre samme gruppe/har samme værdigrundlag eller Bridging - jeg oplever det samme som dig. Vil du anerkende det. Det er naturligvis vigtig, at individet anerkender den anden part - for at Bonding eller Bridging er fuldendt. Det hører også med til modellen, at kommunikationen og anerkendelsen af fælles værdioplevelse har en vis tidshorisont og en vis frekvens. Det kendes derimod fra mange situationer at er der først opstået Bonding, så kan det bære over mange år.

I anden fase (effekt/oplevelse) gives der fra et individ udtryk for at et andet individ i gruppen ( bondinggruppen ) påvirker individet på anden vis end den horisontsammensmeltning som afsenderen har taget for givet.
Men fordi individet har beskrevet og anerkendt afsenderens værdier og oplevelse - kan Bondinggruppebåndet fastholdes - tænker jeg. Samtidig ligger individet op til at afsenderen skal imødekomme individet med samme Bonding tilgang som individet imødekom afsenderen. Som oftes er afsenderen indstillet på det.

Individet har altså stadig mulighed for at påvirke afsenderen.

Den stærke påvirkningsmulighed hænger sammen med den horisontsammensmeltning og gensidig anerkendelse som begge individer søger at fastholde. 

I fase tre (ønsket), er der mulighed for at påvirke adfærd. Igen skyldes det at Bonding situationen fastholdes - fordi det er et ønske til afsenderen. Det anerkender stadig afsenderens suverænitet og appellere til fastholdelse af horisontsammensmeltning og Bonding, hvor afsenderen udviser ny adfærd, for egen skyld og med skyldig hensyn til gruppens værdigrundlag.

Afsenderen motiveres af Bondinggruppens værdifællesskab.

Denne tankegang er velegnet til etablering af Bonding på sociale medier og det er en fin tankegang, som grundlag for udvikling af en kommunikationsstrategi, især inden for BTB og BTP samt påvirkning af befolkningen.




onsdag den 20. september 2017

Motion på arbejdspladsen og opbygning af social kapital, kommunikation og adfærdsændring



Social identitet består af de netværk som individet har et værdifællesskab med. Ofte spejler individet sin egen identitet i det sociale netværk. I artikler på denne blog har jeg beskrevet sammenhænge til kommunikation, gennemslagskraft og adfærd/adfærdsændring.

Ide: Elastisk opbygning af social kapital på arbejdspladsen ..2 gange 5 min hver dag. Når jeg gerne vil snakke om nogle af mine værdier i min tilværelsen og have et feedback i 5 min, hænger jeg en af farverne frem på min arbejdsplads. Hver farve repræsenter et værdisæt. F.eks kan farven gul repræsentere usikker, farven grøn min fremtid etc. Det fastlægges i en arbejdsgruppe i virksomheden. Motionen og feedback udveksles mellem alle medarbejdere.  Nu deler vi værdigrundlag og vi laver sund motion imens. Vi fortager bonding* ( Putnam) . Bonding styrker tilliden mellem individer og jeg antager, det giver større gennemslagskraft for adfærdsændrende kommunikation. 
Se youtube

Den daglige elastikmotion er sund for alle og det giver ledelsen og topledelsen et omdrejningspunkt for bonding med medarbejderne. Samtidig giver det medarbejderne mulighed for at styrke deres sociale kapital på arbejdspladsen. 

Tillid er en væsentlig faktor for kommunikation med gennemslagskraft = adfærd og adfærdsændring. Tilliden opstår helt naturlig ved Bonding.

mandag den 18. september 2017

fredag den 15. september 2017

Ingen digital transformation uden kommunikation og ny adfærd




Jeg tillader mig at antage; Der er mange organisationer og virksomheder, der i denne tid er udfordret af den digitale transformation - nogle diskuterer trusler og muligheder. De færreste har en digital strategi. De aller færreste har en samlet kommunikationsstrategi der spiler sammen med deres digitale strategi med konkrete mål for adfærdsændringer og adfærd, kundernes køb og etablering af flere kunder.

Det kan påståes, at det hele er hængt op på gamle discipliner - og tankesæt. Der er kun ganske få virksomheder som har en koordineret digitsalstrategi med handlingsplan og kommunikationsstrategi med handlingsplan. Der ser søsat armadaer af initiativer - netop fordi alle erkender truslerne og mulighederne.

Undersøgelser viser at den største barriere for digital transformation er virksomhedens kultur. Mere præcis kan det formuleres som medarbejdernes værdier, referencegrupper og deres værdier samt adfærd.

Der er 2 step.

1 step
Erkendelse af holismen - at det hele hænger sammen. Med den erkendelse afdækning af sammenhænge både internt og eksternt - altså en kortlægning af nuværende arbejdsgange og digitale hjælpemidler, en kortlægning af kunderejsen, tuchpoints og digitale hjælpemidler. Identifisering af digitaliseringsmuligheder, fastlæggelse af KPI for muligheden. Kortlægningen giver et mere holistisk billede af virksomhedens digitale situation og muligheder. Det skal sammenholdes med virksomhedens idegrundlag, forretningsgrundlag ( THE WHY) - sammen med strukturelle trusler og muligheder og konkurrencesituationen. Først nu er informationerne til sted til en holistisk digital transformationsstrategi. Men nej der mangler en analyse - nemlig af virksomhedens egne medarbejdere - deres værdier, referencegrupper og deres værdier, deres forandringsparathed mv.
Nu er der et holistisk overblik, der kan danne grundlag for en digital transformations strategi.
Næste fase er taktisk planlægning og handlingsplaner eller implementeringsplaner.

2 step
Kommunikationen af digitale tiltag jævnfør strategien, taktiske overvejelser og implementeringsplaner  -

Udgangspunktet er individernes værdigrundlag og den spejling de fortager i deres referencegrupper.
Det er indlysende nemmere at kommunikere inden for en referencegruppe til et medlem af referencegruppen end som udenforstående.

Løsningen er en langsigtet og holistisk kommunikationsstrategi, der etableres synkron med den digitale transformations strategi. Jeg foreslår, der skal være to hovedelementer i strategien:

  • Værdisæt og den adfærd som individer og referencegrupper har og hvilken adfærd der ønskes. 
  • Bonding, Bridging og Linking tiltag over for referencegrupper med henblik at opnå gennemslagskraft for kommunikation, der skal medføre den ønskede adfærd.




Cokies

Blog ejer: Denne hjemmeside er drevet og ejet af: Hans  Albrechtsen Varbergvej 73 st 3 6100 Haderslev Hvad er en cookie? En...