2 skabeloner til analyse af virksomhedens digitale situation. Idag er jeg færdig med en række skabeloner og jeg forventer at have produceret alle skabeloner til analyse og udvikling af virksomhedens digitalt strategi og transformation medio oktober. Herefter kommer der en række skabeloner til handlingsplaner og implementering. Det er inspirende og spændende, og det er med til at skabe personlig udvikling og værdi i forbindelse med at jeg tager uddannelsen "Digital Strategi og Transformation"
"Et koncept, en ide kan kun være i hovedet på en person, når en anden person overtager ideen, bliver det til noget andet"...Kommunikations og markedsføringsrådgivning i et digitalt perspektiv Tel. +45 91550935 Hansalbrechtsen@gmail.com
tirsdag den 26. september 2017
mandag den 25. september 2017
Bonding værktøj på sociale medier
Det antages at Bonding, som jeg har skrevet en del om her på min blog virker.
Ide til social media tiltag i en meget digital orienteretvirksomhed.
Virksomheden opretter en lukket Facebook gruppe for virksomhedens medarbejdere. Den lukkede Face gruppe tema er - oplevelser vi gerne vil dele med vore kollegaer.
Ja det gælder både når der er en dårlig oplevelse på virksomheden og når et individ lige er blevet Fynsk mester eller har vundet Silver Rudder i sin klasse.
Der er naturligvis en række kodex for anderkende kommunikation som kan blive udfordret og det er gruppens eget ansvar at bringe det ind i en naturlig ligevægt.
Gruppen må ikke bruges til at kommuniker officielle virksomhedstiltag eller ligende. Det er en gruppe der tjener til, at vi deler hinandens oplevelser og hvor der kan opstå horisontsammensmeltning. De horisontsammensmeltninger der opstår - vil bestemt styrke virksomhedens kultur og det vil også trimme julefrokosterne.
Bonding værktøj til virksomheden
Ide: Med den antagelse at værdisammesmeltning med medarbejderne og medarbejderne imellem giver en stærkere virksomhedskultur og motivere medarbejderne - samtidig med det giver bedre grobund for påvirkning - Sammenfattet til Bonding - så er her et enkelt værktøj: Hver medarbejder sætter et nyt billede på sin arbejdsstation/sit skrivebord hver 14 dag og når tiden er til det, spørges der ind til billedet og der føres en anerkendende dialog. Simpel anledning til at lave en horisontsammensmeltning og styrke Bonding.
lørdag den 23. september 2017
Kommunikationsmodel til Bridging og Bonding
Bonding er at finde en horisontsammensmeltning med den gruppe man er i. Bridging er at opnå horisontsammensmeltning med medlemmer i en anden gruppe som man gerne vil anderkendes af og optages i.
Her er en simpel model som ofte virker i forbindelse med Bonding, Bridging og Linking. Grundlaget for modellen er anderkendende kommunikation og adfærd.
Her er en simpel model som ofte virker i forbindelse med Bonding, Bridging og Linking. Grundlaget for modellen er anderkendende kommunikation og adfærd.
Modellen er lavet af Jonas Hedegaard på baggrund af en figur i "Facilitering - skab resultater gennem involvering" af Van Loon, Andersen og Larsen 2016 ( Og jeg har venligst fået lov at anvende den har på min blog - tak)
I første fase (observation) anerkendes individets oplevelse af en situation - en værdi, et værdisæt, et problem - der sker en horisontsammensmeltning. Det er enten en bekræftelse af at vi tilhøre samme gruppe/har samme værdigrundlag eller Bridging - jeg oplever det samme som dig. Vil du anerkende det. Det er naturligvis vigtig, at individet anerkender den anden part - for at Bonding eller Bridging er fuldendt. Det hører også med til modellen, at kommunikationen og anerkendelsen af fælles værdioplevelse har en vis tidshorisont og en vis frekvens. Det kendes derimod fra mange situationer at er der først opstået Bonding, så kan det bære over mange år.
I anden fase (effekt/oplevelse) gives der fra et individ udtryk for at et andet individ i gruppen ( bondinggruppen ) påvirker individet på anden vis end den horisontsammensmeltning som afsenderen har taget for givet.
Men fordi individet har beskrevet og anerkendt afsenderens værdier og oplevelse - kan Bondinggruppebåndet fastholdes - tænker jeg. Samtidig ligger individet op til at afsenderen skal imødekomme individet med samme Bonding tilgang som individet imødekom afsenderen. Som oftes er afsenderen indstillet på det.
Individet har altså stadig mulighed for at påvirke afsenderen.
Den stærke påvirkningsmulighed hænger sammen med den horisontsammensmeltning og gensidig anerkendelse som begge individer søger at fastholde.
I fase tre (ønsket), er der mulighed for at påvirke adfærd. Igen skyldes det at Bonding situationen fastholdes - fordi det er et ønske til afsenderen. Det anerkender stadig afsenderens suverænitet og appellere til fastholdelse af horisontsammensmeltning og Bonding, hvor afsenderen udviser ny adfærd, for egen skyld og med skyldig hensyn til gruppens værdigrundlag.
Afsenderen motiveres af Bondinggruppens værdifællesskab.
Denne tankegang er velegnet til etablering af Bonding på sociale medier og det er en fin tankegang, som grundlag for udvikling af en kommunikationsstrategi, især inden for BTB og BTP samt påvirkning af befolkningen.
onsdag den 20. september 2017
Motion på arbejdspladsen og opbygning af social kapital, kommunikation og adfærdsændring
Social identitet består af de netværk som individet har et værdifællesskab med. Ofte spejler individet sin egen identitet i det sociale netværk. I artikler på denne blog har jeg beskrevet sammenhænge til kommunikation, gennemslagskraft og adfærd/adfærdsændring.
Ide: Elastisk opbygning af social kapital på arbejdspladsen ..2 gange 5 min hver dag. Når jeg gerne vil snakke om nogle af mine værdier i min tilværelsen og have et feedback i 5 min, hænger jeg en af farverne frem på min arbejdsplads. Hver farve repræsenter et værdisæt. F.eks kan farven gul repræsentere usikker, farven grøn min fremtid etc. Det fastlægges i en arbejdsgruppe i virksomheden. Motionen og feedback udveksles mellem alle medarbejdere. Nu deler vi værdigrundlag og vi laver sund motion imens. Vi fortager bonding* ( Putnam) . Bonding styrker tilliden mellem individer og jeg antager, det giver større gennemslagskraft for adfærdsændrende kommunikation.
Se youtube
Den daglige elastikmotion er sund for alle og det giver ledelsen og topledelsen et omdrejningspunkt for bonding med medarbejderne. Samtidig giver det medarbejderne mulighed for at styrke deres sociale kapital på arbejdspladsen.
Tillid er en væsentlig faktor for kommunikation med gennemslagskraft = adfærd og adfærdsændring. Tilliden opstår helt naturlig ved Bonding.
mandag den 18. september 2017
Uddannelsen digital strategi og transformation
Det er super lækkert at få opdateret sin viden og ikke mindst arbejde med strukturede værktøjer til udvikling af virksomhedens digitale strategi og transformation.
Opslag på Google i forbindelse med min gratis google website, hvor du i opslaget kan læse om hvad uddannelsen indeholder
Opslag på Google i forbindelse med min gratis google website, hvor du i opslaget kan læse om hvad uddannelsen indeholder
lørdag den 16. september 2017
Abonner på:
Opslag (Atom)
Cokies
Blog ejer: Denne hjemmeside er drevet og ejet af: Hans Albrechtsen Varbergvej 73 st 3 6100 Haderslev Hvad er en cookie? En...
-
Bonding er at finde en horisontsammensmeltning med den gruppe man er i. Bridging er at opnå horisontsammensmeltning med medlemmer i en anden...
-
Ifølge Edelmann’s trust barometer 2016 er det kendetegnende for virksomheder at hver 3. Medarbejder i virksomheden ikke har ti...
-
Det er interessant at følge de mange digitale tiltag. Mange vil sige, at den digitale udvikling, digitaliseringen er vejen frem. Rigtig...