onsdag den 1. juni 2016

Digital marketing - vejen til succes





2016 er året - hvor virksomheder har fokus på Digital marketing

Mange hævder at 2016 bliver et banebrydende år for digital marketing / SO-ME marketing i virksomhederne. De fleste bestyrelser har emnet oppe på deres bestyrelsesmøder og mange direktioner ser digital marketing som en ukendt faktor, idet deres viden og tilgang er for lille.

Mange ledere er sporatisk igang 

Som det fremgår af mange indlæg på min Blog - er den digitale fremtid og digital Selling et vilkår som de fleste virksomheder skal forholde sig til. Flere virksomhedsledere og mellemledere har deltaget i kurser mv., der har fokus på den praktiske tilgang til de sociale medier. Mange ledere er idag på LinkedIn - virksomheden er på Facebook og alle virksomheder har en hjemmeside. De fleste virksomheder har nem adgang til både Twitter og Instegram - så lederne vil sige de er igang.

Mål, strategi og struktur 

Ja de er igang - og ved nærmere studie er det kendetegnet ved mangel på mål, strategi og struktur.

Lad mig nævne - at mange promovere sig selv ved at promovere andres viden omkring viden, der ligger langt fra deres virksomheds virke. En direktør inden for fødevarer har fokus på alt andet end det virksomheden er god til og det der interessere målgruppen i distributionsleddet.

Centralisering kontra medarbejderdreven digital marketing

Ofte udspringer de digitale tiltag centralt i en stor organisation, med en journalist og et bureau. Her er artiklerne meget målrettet og Corporated - hvilket gør at den personlige og den værdibasserede tilgang ofte mangler - således at gennemslagskraften og involveringen falder.

Eksperter - Blandt andre Mkincey eksperter udtaler at digital marketing skal være forankret i direktionen og med reference til CEO idet den strategiske betydning for virksomheden er fundamental.

Succes med Digital marketing - virksomhedskultur

De fleste husker Jan Carlzon - SAS direktøren der forandrede SAS fra en fly operatør til en service organisation. Mange af de tilgang og betragtninger omkring organisationen kan overføres til den forandringsproces som SAS gennemgik dengang.

Mødet med kunden kaldte Jan Carlzon - "moment of truth"

Netop den tanke at alle virksomhedernes medarbejdere møder kunden og er med til at vinde kunden, er et vigtigt vilkår.

Den teknikker - konstruktør eller produktudvikler der viser ægte interesse for detaljen i en specifik kundes ønsker - viser kunden virksomhedens unikke sellingpoint og gøre det ulig lettere for front-end medarbejderne at etabler et møde, en ordre. Den ekspeditionsmedarbejderne der viderebringer en problematik til produktionsafdelingen - hvor produktionschefen reagre konstruktivt på SO - ME og tager dialogen. Fortæller mange om en progressiv og fleksibel virksomheden - især når kunden efterfølgende anerkender indsatsen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Cokies

Blog ejer: Denne hjemmeside er drevet og ejet af: Hans  Albrechtsen Varbergvej 73 st 3 6100 Haderslev Hvad er en cookie? En...