onsdag den 20. september 2017

Motion på arbejdspladsen og opbygning af social kapital, kommunikation og adfærdsændring



Social identitet består af de netværk som individet har et værdifællesskab med. Ofte spejler individet sin egen identitet i det sociale netværk. I artikler på denne blog har jeg beskrevet sammenhænge til kommunikation, gennemslagskraft og adfærd/adfærdsændring.

Ide: Elastisk opbygning af social kapital på arbejdspladsen ..2 gange 5 min hver dag. Når jeg gerne vil snakke om nogle af mine værdier i min tilværelsen og have et feedback i 5 min, hænger jeg en af farverne frem på min arbejdsplads. Hver farve repræsenter et værdisæt. F.eks kan farven gul repræsentere usikker, farven grøn min fremtid etc. Det fastlægges i en arbejdsgruppe i virksomheden. Motionen og feedback udveksles mellem alle medarbejdere.  Nu deler vi værdigrundlag og vi laver sund motion imens. Vi fortager bonding* ( Putnam) . Bonding styrker tilliden mellem individer og jeg antager, det giver større gennemslagskraft for adfærdsændrende kommunikation. 
Se youtube

Den daglige elastikmotion er sund for alle og det giver ledelsen og topledelsen et omdrejningspunkt for bonding med medarbejderne. Samtidig giver det medarbejderne mulighed for at styrke deres sociale kapital på arbejdspladsen. 

Tillid er en væsentlig faktor for kommunikation med gennemslagskraft = adfærd og adfærdsændring. Tilliden opstår helt naturlig ved Bonding.

mandag den 18. september 2017

fredag den 15. september 2017

Ingen digital transformation uden kommunikation og ny adfærd




Jeg tillader mig at antage; Der er mange organisationer og virksomheder, der i denne tid er udfordret af den digitale transformation - nogle diskuterer trusler og muligheder. De færreste har en digital strategi. De aller færreste har en samlet kommunikationsstrategi der spiler sammen med deres digitale strategi med konkrete mål for adfærdsændringer og adfærd, kundernes køb og etablering af flere kunder.

Det kan påståes, at det hele er hængt op på gamle discipliner - og tankesæt. Der er kun ganske få virksomheder som har en koordineret digitsalstrategi med handlingsplan og kommunikationsstrategi med handlingsplan. Der ser søsat armadaer af initiativer - netop fordi alle erkender truslerne og mulighederne.

Undersøgelser viser at den største barriere for digital transformation er virksomhedens kultur. Mere præcis kan det formuleres som medarbejdernes værdier, referencegrupper og deres værdier samt adfærd.

Der er 2 step.

1 step
Erkendelse af holismen - at det hele hænger sammen. Med den erkendelse afdækning af sammenhænge både internt og eksternt - altså en kortlægning af nuværende arbejdsgange og digitale hjælpemidler, en kortlægning af kunderejsen, tuchpoints og digitale hjælpemidler. Identifisering af digitaliseringsmuligheder, fastlæggelse af KPI for muligheden. Kortlægningen giver et mere holistisk billede af virksomhedens digitale situation og muligheder. Det skal sammenholdes med virksomhedens idegrundlag, forretningsgrundlag ( THE WHY) - sammen med strukturelle trusler og muligheder og konkurrencesituationen. Først nu er informationerne til sted til en holistisk digital transformationsstrategi. Men nej der mangler en analyse - nemlig af virksomhedens egne medarbejdere - deres værdier, referencegrupper og deres værdier, deres forandringsparathed mv.
Nu er der et holistisk overblik, der kan danne grundlag for en digital transformations strategi.
Næste fase er taktisk planlægning og handlingsplaner eller implementeringsplaner.

2 step
Kommunikationen af digitale tiltag jævnfør strategien, taktiske overvejelser og implementeringsplaner  -

Udgangspunktet er individernes værdigrundlag og den spejling de fortager i deres referencegrupper.
Det er indlysende nemmere at kommunikere inden for en referencegruppe til et medlem af referencegruppen end som udenforstående.

Løsningen er en langsigtet og holistisk kommunikationsstrategi, der etableres synkron med den digitale transformations strategi. Jeg foreslår, der skal være to hovedelementer i strategien:

  • Værdisæt og den adfærd som individer og referencegrupper har og hvilken adfærd der ønskes. 
  • Bonding, Bridging og Linking tiltag over for referencegrupper med henblik at opnå gennemslagskraft for kommunikation, der skal medføre den ønskede adfærd.




onsdag den 13. september 2017

Kommunikation, perception og adfærd ..afgørende faktorer i influencer marketing og udvikling af content



Det er interessant, hvordan individet fungerer, når individet modtager en påvirkning og hvad der er individets baggrund for en adfærd eller handling.

Der er naturligvis den adfærd, hvor baggrunden ligger i vores gener og i vores sociale baggrund. Psykologer og sociologer sammen med neurologer har gennem tiden leveres meget interessant viden  til dette spørgsmål.

Inden for marketing og markedsanalyse tales om værdier, tro, og behov. Der ses på, hvordan individet omsætter værdier, tro og behov til købsbeslutninger og købshandlinger. Det er naturligvis interessant i forhold til, hvordan vi kan påvirke individet. Der ses på individets referencegrupper og hvordan individets købsovervejelser og købshandling hænger sammen med referencegruppen. Ofte segmenteres der. Inden for digital marketing anvendes begrebet personas - hvor der beskrives en fællesmængde af værdier, tro, adfærd og behov.

Jeg antager, det som alment anerkendt, at individer mere påvirkelige og motiveret til at ændre adfærd i grupper, hvor hele gruppen foretager en adfærdsændring.

Samtidig antager jeg, det som alment anerkendt, at individet er kritisk over for overtalelse eller overbevisning. Der er en naturlig skepsis til motiv og hensigt over for det individ, der med overtalelse eller forsøg på overbevisning søger at opnå en bestemt adfærd eller handling hos et andet individ.

Ser vi på højre og venstre hjernehalvdel - ved vi at hjerne bearbejder logik, tal, tale, etc. I venstre hjernehalvdel og vi ved at følelser, indtryk, billeder, lyde bearbejdes i højre hjernehalvdel.

Frit omsat: Så er det venstre hjernehalvdel der er den "kritiske" halvdel i forhold til verbal og skriftelig information, især hvis det er information der søger at overbevise eller overtale.

Jeg antager ligeledes det er alment acccepteret, at neutral information som f. Eks skostørrelse, mål, materiale, varmegrader, farvebeskrivelse (blå), fart, ikke mødes med samme skepsis som f. Eks "super fin kvalitet kalveskind".

Billeder rammer typisk højre hjernehalvdel. Der kan ligge mange følelser i et billede og et billede kan ramme et præcist behov hos et individ. Netop fordi højre hjernehalvdel ikke har det samme kritiske filter som venstre - giver billeder adgang følelser og ofte er individet mindre kritisk over for den påvirkning. Hvis billedet suppleres med neutral information - der heller ikke møder så stærk et kritisk filter så kommunikeres der forholdsvis stærkt til individet.

Jeg antager,  at individet ønsker succes og lykkefølelse gennem sin adfærd. Derfor har individet tendens at afprøve sit behov og sin beslutning, inden det omsættes til handling/adfærd. Individet spejler der, hvor der er størst tillid og tiltro i sine referencegrupper. Derfor er individets sociale idenditet interessant.

Den sociale identitet er kendetegnet ved social kapital - som er repræsenteret ved de referencegrupper individet opbygger. Putnam inddeler adfærd over for referencegrupper i tre Bonding, Bridging og Linking.

Det giver god mening, at antage at individet der spejler sig i en Bondinggruppe føler god tillid til den respons, individet får. Det samme gælder ved Linkinggrupper, hvorimod der er mere usikkerhed når individet foretager Bridging og spejler sig i de reaktioner. Det betyder, at påvirkning af Bondinggrupper eller opnåelse af medlemskab i Bondinggrupper er interessant i forhold til at påvirke individers adfærd.

Bondinggrupper er kendetegnet ved værdifællesskab og adfærdsfællesskab. Så vil et individ, en organisation, en virksomhed opnå medlemskab af en given referencegruppe, for derigennem at opnå større gennemslagskraft i forhold til påvirkning medlemmernes adfærd eller handlinger, skal individet anerkende og delagtiggøre sig i referencegruppen værdifællesskab og adfærdsfællesskab.

Her åbner sociale medier for en ny tilgang til referencegrupper som er interessant.

Der er altså antagelig to indgange til at påvirke individet effektiv - og ændre eller igangsætte adfærd

1. Adgang til højre hjernehalvdel og neutral kommunikation til venstre hjernehalvdel (udvikling af content)
2. Bonding/Bridging/Linking til individets referencegruppe (influencer marketing)

Hvis begge indgang anvendes samtidig giver det naturligvis større effekt.

Ofte går det galt for rigtig mange på de sociale medier, i deres kommunikation til individet. Primært fordi der ikke ligger en klar målsætning for den adfærd eller adfærdsændring, der skal opnåes.






Cokies

Blog ejer: Denne hjemmeside er drevet og ejet af: Hans  Albrechtsen Varbergvej 73 st 3 6100 Haderslev Hvad er en cookie? En...