tirsdag den 22. august 2017

Tillid, lykkefølelse og social kapital.


Tillid betyder noget fremgår det af Edelmans Trust Barometer .... og vi kender fra os selv, når vi omgåes vore kollegaer, forretningsforbindelser, venner, bekendte og familie.



Hvis vi ser på Putnam og de tre måder vi opbygger social kapital gennem Bonding, Brigding og Linking er det helt naturlig at tillid er en væsentlig motiverende faktor for at tilsikre bedst mulig lykkefølse. Hvis Individet er tryg i sin ansættelse er individet motiveret for at styrke sin sociale
kapital ved at Bonde med kollegaer og Linke til dygtige kollegaer for at styrke deres professionelle
kunden og viden.

I forbindelse med et køb for virksomheden, har individet automatisk bedre tillid til et andet individ vedkommende har Bonded med på sociale medier og eventuel også Brigded med ind i nye netværk end til et individ som ikke kendes.

Det kan med stor sandsynlighed for rigtighed antages, at søgen efter oplevet tillid er en motiverende faktor for i individets tilgang til dækning af sit behov for lykkefølelse eller sikring af den nuværende lykkefølse i forbindelse med opbygning af social kapital.

Hvad er oplevet tillid. Tillid der går begge veje mellem to individer bygger på gensidige positive relationsoplevelser. Når det er gensidig synes der at være en hvis ligeværdighed i relationen.

Det er som om ligeværdigheden styrker den gensidige tillid ud over hvad den fælles relationsoplevelser har bidraget med - alså tillid til at oplevelser, en af parterne skaber forventning om indtræffer også opleves at indtræffe.

Det må antages, at hvis en af parterne er afhængig af den anden part i relationen, lider tilliden mere hvis en oplevelse som er sat i forventning ikke indtræffer, end hvis der er ligeværdighed og uafhængighed. Her opstår der hurtig forsigtighed hos den skuffede og en mistillid, der gør at motivationen til Bonding, Brigding falder. Skuffelser på grund af bristede forventninger om oplevelse - fra en relation må derfor antages at være en negativ motivationsfaktor for opnåelse af lykkefølelse eller etablering af forventning om lykkefølelse i forbindelse med opbygning af social kapital.

Tillid bliver derfor hurtigere til en afgørende faktor for, om individet vil forsætte med en relation i forbindelse med sit ønske om at opbygge social kapital som en del af sin opnåelse af lykkefølelse eller sikring af samme.

Den gensidige forståelse af hvad en given oplevelse indfrier af lykkefølelse eller hvilket behov der dækkes bliver ligeledes centralt.  Individet spejler sig naturligvis i sit sociale netværk og bruger forventeligt sin sociale kapital som et måleapparat for hvilke "realistiske" forventninger individet kan have til en fremtidig oplevelse  - det behov er dækkes og den lykkefølelse, der kan forventes. Det må antages, at de erfaringer bondinggruppen har om en given oplevelse - præger individets egen forventning til oplevelsen i et vist omfang.

Hvis der skal kommunikeres effektivt til et individ omkring en oplevelse med forventning om lykkefølelse således individet vil foretage sig de handlinger, der skal bringe lykkefølelsen, er det derfor antageligt vigtigt at kende Bondinggruppens værdisæt således, at der kan Bondes, Brigdes eller Linkes. Individets spejling af kommunikationen i forbindelse med beskrivelsen af oplevelsen og tilsagn om forventet lykkefølelse sker antagelige i bondinggruppens værdisæt.

Eksempel:
Ford vil gerne sælge sin nye Focus som Firmabil.

Oplevelsen er mere bil for pengene og større køreglæde. Ford ved at Mondeo er den typiske Frimabil og markedet har over år været trængt.

Opgave  - sælg flere mange flere Ford Focus som firmabiler.

Tilgang:
Uden anden briefing end hvilke oplevelser får du med Ford Focus, får
20  sælgere og konsulenter får stillet en Ford Focus til rådighed i 5 måneder. Inden opstarten beregnes deres nuværende kørselselsøkonomi for dem privat. Det opgives hvilken
firmabil, de kører i idag. Tiltaget publiceres på sociale medier og resultaterne monitorens af FDM og Sælgenes fagforening. De 20 sælgere tilsluttes en Facebook gruppe, der har Ford Focus privat og på arbejde. Her slår de billeder og oplevelser med bilen op. Helt automatisk deler de deres oplevelser med andre ligestillede - de Bonder. Helt automatisk bliver de en form for banebryder og specialister. De kan alså Linke.

Resultat er, at sælgerne som specialister formidler at Ford Focus er en bil, der giver mere bil for pengene og er relevant som Firmabil. Den tillid, som Ford har opnået i målgruppen,
kan nu benyttes til forsat Bonding og Linking, fordi Ford har opnået en relationsbaseres anderkendelse af sit budskab.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Cokies

Blog ejer: Denne hjemmeside er drevet og ejet af: Hans  Albrechtsen Varbergvej 73 st 3 6100 Haderslev Hvad er en cookie? En...