tirsdag den 22. august 2017

Tillid, lykkefølelse og social kapital.


Tillid betyder noget fremgår det af Edelmans Trust Barometer .... og vi kender fra os selv, når vi omgåes vore kollegaer, forretningsforbindelser, venner, bekendte og familie.



Hvis vi ser på Putnam og de tre måder vi opbygger social kapital gennem Bonding, Brigding og Linking er det helt naturlig at tillid er en væsentlig motiverende faktor for at tilsikre bedst mulig lykkefølse. Hvis Individet er tryg i sin ansættelse er individet motiveret for at styrke sin sociale
kapital ved at Bonde med kollegaer og Linke til dygtige kollegaer for at styrke deres professionelle
kunden og viden.

I forbindelse med et køb for virksomheden, har individet automatisk bedre tillid til et andet individ vedkommende har Bonded med på sociale medier og eventuel også Brigded med ind i nye netværk end til et individ som ikke kendes.

Det kan med stor sandsynlighed for rigtighed antages, at søgen efter oplevet tillid er en motiverende faktor for i individets tilgang til dækning af sit behov for lykkefølelse eller sikring af den nuværende lykkefølse i forbindelse med opbygning af social kapital.

Hvad er oplevet tillid. Tillid der går begge veje mellem to individer bygger på gensidige positive relationsoplevelser. Når det er gensidig synes der at være en hvis ligeværdighed i relationen.

Det er som om ligeværdigheden styrker den gensidige tillid ud over hvad den fælles relationsoplevelser har bidraget med - alså tillid til at oplevelser, en af parterne skaber forventning om indtræffer også opleves at indtræffe.

Det må antages, at hvis en af parterne er afhængig af den anden part i relationen, lider tilliden mere hvis en oplevelse som er sat i forventning ikke indtræffer, end hvis der er ligeværdighed og uafhængighed. Her opstår der hurtig forsigtighed hos den skuffede og en mistillid, der gør at motivationen til Bonding, Brigding falder. Skuffelser på grund af bristede forventninger om oplevelse - fra en relation må derfor antages at være en negativ motivationsfaktor for opnåelse af lykkefølelse eller etablering af forventning om lykkefølelse i forbindelse med opbygning af social kapital.

Tillid bliver derfor hurtigere til en afgørende faktor for, om individet vil forsætte med en relation i forbindelse med sit ønske om at opbygge social kapital som en del af sin opnåelse af lykkefølelse eller sikring af samme.

Den gensidige forståelse af hvad en given oplevelse indfrier af lykkefølelse eller hvilket behov der dækkes bliver ligeledes centralt.  Individet spejler sig naturligvis i sit sociale netværk og bruger forventeligt sin sociale kapital som et måleapparat for hvilke "realistiske" forventninger individet kan have til en fremtidig oplevelse  - det behov er dækkes og den lykkefølelse, der kan forventes. Det må antages, at de erfaringer bondinggruppen har om en given oplevelse - præger individets egen forventning til oplevelsen i et vist omfang.

Hvis der skal kommunikeres effektivt til et individ omkring en oplevelse med forventning om lykkefølelse således individet vil foretage sig de handlinger, der skal bringe lykkefølelsen, er det derfor antageligt vigtigt at kende Bondinggruppens værdisæt således, at der kan Bondes, Brigdes eller Linkes. Individets spejling af kommunikationen i forbindelse med beskrivelsen af oplevelsen og tilsagn om forventet lykkefølelse sker antagelige i bondinggruppens værdisæt.

Eksempel:
Ford vil gerne sælge sin nye Focus som Firmabil.

Oplevelsen er mere bil for pengene og større køreglæde. Ford ved at Mondeo er den typiske Frimabil og markedet har over år været trængt.

Opgave  - sælg flere mange flere Ford Focus som firmabiler.

Tilgang:
Uden anden briefing end hvilke oplevelser får du med Ford Focus, får
20  sælgere og konsulenter får stillet en Ford Focus til rådighed i 5 måneder. Inden opstarten beregnes deres nuværende kørselselsøkonomi for dem privat. Det opgives hvilken
firmabil, de kører i idag. Tiltaget publiceres på sociale medier og resultaterne monitorens af FDM og Sælgenes fagforening. De 20 sælgere tilsluttes en Facebook gruppe, der har Ford Focus privat og på arbejde. Her slår de billeder og oplevelser med bilen op. Helt automatisk deler de deres oplevelser med andre ligestillede - de Bonder. Helt automatisk bliver de en form for banebryder og specialister. De kan alså Linke.

Resultat er, at sælgerne som specialister formidler at Ford Focus er en bil, der giver mere bil for pengene og er relevant som Firmabil. Den tillid, som Ford har opnået i målgruppen,
kan nu benyttes til forsat Bonding og Linking, fordi Ford har opnået en relationsbaseres anderkendelse af sit budskab.






mandag den 21. august 2017

Udvikling af kommunikation og påvirkning med gennemslagskraft


  • Livet er ikke om at finde dig selv, men om at skabe dig selv.
  • – George Bernard Shaw
  • Vi er alle krummer i livets store kagedåse. Undtagen mig; jeg er en lille lækker chokolademarengs.
  • – Garfield 

Putnam. Giddens - 


Det synes at være interessant at se på Giddens opfattelse af identitet, Putnams beskrivelse af social kapital og adfærd ifb. social kapital sammenholdt med motivationsfaktorer til udvikling af social kapital som en del af at søge lykkefølelse

 .. Forskning viser at personlig identitet og social identitet virker  "stabiliserende" når der er god overensstemmelse mellem de to. 

Ligeledes viser forskning at tab af social identitet reducerer vores lykkefølelse.. eks tab af arbejde. 

Så hvilke motivationsfaktorer kan påvises som virksomme, når vi søger lykkefølelsen gennem vor identitet i samspil med vor sociale identitet. 


Hvilke faktorer anser vi for stabiliserende for vor lykkefølelse,  når vi udvikler social kapital. Hvad driver individet ..negativ motivation og positiv motivation.  

Det hele er i spil i forhold til de sociale medier. 

Det er i spil i forhold til udvikling af identitet gennem livets faser, skole, studie, arbejde, familie, egne børn, venner, fritid, pensionisttilværelsen. 

Jeg tænker, lykkefølelse er noget, vi alle søger, oplever og oplever bliver større og mindre. 

Putnam har beskrevet en social adfærd, der styrker individets sociale kapital med 3 begreber:
Bonding: Når individer etablere sociale kapital ved at styrke relationerne inden for en gruppe med fælles værdier, aktiviteter og mål.( frit forklaret)
Bridging: Når individer etablere social kapital ved at danne relationer til nye grupper, hvis værdier, aktiviteter og mål tiltrækker individet. ( frit forklaret)
Linking: Når individer søger professionelle for at styrke deres viden og der med muligheder for at realisere sig ud fra værdier, i aktiviteter mod mål.  ( frit forklaret)
Den strukturerede beskrivelse af adfærd giver mulighed for at identificere faktorer, der facilitere en ønsket udvikling.  Samtidig kan Linking i sig selv give mulighed for at facilitere Bonding og Bridging.
Med den model er der mulighed for at udvikle koncepter - hvor forståelsen af en succes giver bedre og bedre baggrund for udvikling af nye koncepter, der får succes.
Det giver anledning til overvelser af mål for kommunikationen på nettet. Ønsker jeg at bonde, brigde eller linke?
Kan der tilføres lykkefølelse - eller mere realistisk skabes forventning om opnåelse af lykkefølelse. De der har beskæftiget sig med forskning i lykkefølse ved der en svær størrelse at definere. Uden at gå ind i den debat - så initiativer der skaber en positiv forventning - leverer og leve op til forventningen hos individet giver en tilfredstillese hos det individ, der gennemlever oplevelsen. Hvis den oplevelse kan formidles til individets primære referencegruppe - vil jeg definere det som bonding. Bonding transaktionen styrker individets sociale kapital og falder i tråd med individets identitet. 
Individet har altså delt den opnåede tilfredshed med andre som et udtryk for noget individet værdsætter og gerne vil spejle sig i. Motivationen er positiv. Når Individet ser sin referencegruppes respons typisk "like" eller "kommentar"..bekræfter det individet i at  handlingen styrker individets identitet og styrker individets sociale kapital. Det samme kunne lige så godt ske på arbejde, i sportsforeningen eller til en konference.
Den følelse individet får, når referencegruppen bekræfter, at den opnåede tilfredstillelse er positiv - styrker individets positive oplevelse af hændelsen. Typisk Individet gentage det handlingsmønster for at opnå samme følelse - nemlig styrke sin lykkefølelse.
Eksempel:
Svømmestadion tilbyder watercycling - det skulle give særlig høj forbrænding og mindre belastende. Individet vil gerne tabe sig men er hæmmet af sin ringe kondition og muskelmasse. Individet vælger at gå i gang med watercykling. Svømmestadion har via sin Facebook site oprettet en åben gruppe for deltagerne i watercycling. Her postes mulig hold og tidspunkter .. når en session er booket op og ledige sessions. Der er mulighed for at gruppens medlemmer kan skrive deres mål og angive deres fremskridt. Samtidig er der mulighed for at eksponere sin fitnespall. Allerede ved første session oplever individet at det ikke er nær så belastende som alm. Cykeltræning i fitnesslokalet. Den gode oplevelse deler individet i sin primære referencegruppe - de øvrige deltager - altså på i svømmestadions Facebook-gruppen. Samtidig linker individet på sin egen profil - her brigder individet.
Efter en måned har individet tabet 3 kg. Det poster individet på Svømmestations gruppe, får likes og kommentarer. Linket deler individet på sin egen væg (Brigding). Individet spørger om råd af træneren og poster svaret i gruppen - Linking. Det svar poster individet på sin væg (Linking som redskab til Bridging) med navnet på en bekendet - der er i en ligende situation som individet. 
Det er en tilsnigelse fastslå ovennævnte giver individet lykkefølelse og styrkelsen af den sociale kapital cementere lykkefølelsen. Alene af den grund at lykkefølelsen er en svære definerbar størrelse. Men som model til positiv kommunikation og påvirkning - hvor vi kan strukturer og måle erfaringerne og dermed målrettet videreudvikle kommunikationen og påvirkning, der synes jeg, modellen giver god mening.
Der er flere indsatsmuligheder:
Adfærdændringer
Afsætning af varer og tjensteydelser
Organisationsudvikling
I eksemplet medtages sociale medier, fordi vi anvender digitale medier i en stor del af vor hverdag, men det behøves ikke at indgå.






fredag den 16. december 2016

SO-ME -- strækt renomme - stærk influencer - mersalg


Jeg er netop hjemvendt fra Veje til vækst 2016 i Herning. Her hørte jeg et blændende indlæg af Jacob Høj Jørgensen - der sammenfattede fortalte at verden er under kraftig og hurtig forandring set i perspektiv af digitaliseringen. Han fortalte den grundlæggende egenskab, som han mener fremtidens medarbejder skal have, nemlig evnen til at navigere under forandring og under usikre vilkår. " Han kaldte fremtidens medarbejder for "Uncertainty navigator.

Samtidig fremgår det af http://www.edelman.com/insights/intellectual-property/2016-edelman-trust-barometer/global-results/ se fra slide 47 er influencer af stor betydning. 75% af beslutningen om køb kommer fra relationers indflydelse - i sandhedens øjeblik for købsbeslutningen.

Det betyder at relationernes indflydelser er af kolossal betydning for købsbeslutningen. Når jeg binder Jacob Høj Jørgensens indlæg om fremtidens medarbejder sammen med resultaterne fra Edelman - så bliver det helt naturligt at fremtidens medarbejder også skal være en relations navigator.

Influencer marketing bliver ligeledes vital. Det hænger helt naturlig sammen med SO-ME.
Stærkt Renomme
Hvordan opbygger vi stærke relationer og med hvilket formål. Det hænger narturligvis sammen med sociologi og psykologi. De fleste kommunikatører vil argumentere for at det gælder om at fange målgruppens interesse - med sine indlæg og sin annoncering på SO-ME. Det er ikke til at komme uden om. Samtid er det relevant at spørge sig selv om journalistiske og markedsførings kommunikative tilgange - er en god vej til at opbygge relationer. Grundliggende tror jeg, der vil være en vis konsensus om at personer med høj status har en bedre gennemslagskraft end personer med lav status. Grundlæggende tror jeg også, der er enighed om at status består af prestige og renomme. Som det fremgår af Edelman undersøgelse tæller Autoritet kun ringe som prestige udgangspunkt - hvis det ikke er opstået gennem aktiviteter omkring opbygning af renomme på SO-ME. Det leder hen til overvejelser omkring opbygning af renomme på SO-ME som udgangspunkt for indflydelse på sine relationer.


Ifølge http://blog.tomoson.com/influencer-marketing-study/ er return on investment i influencer marketing 6 til 1 alså 6 dollar indtægt for hver dollar investeret.





fredag den 11. november 2016

Digitalisering - Et livsgrundlag !



Digitalisering - lad os koge det ned og gøre det operationelt, det er et vilkår og det er for flere og flere et livsgrundlag.

Vi møder ordet digital over alt. Vi møder nye digitale teknologier over alt. Der tales hele tiden om disruption. Der er mængder af nye begreber og  nye forkortelser. Der er rigtig mange specialister.

Kort sagt mener jeg, digitalisering er en katalysator, der er kendetegnet ved højre hastighed inden for:

Indlæringsevne
Omstillingsevne
Effektivisering
Teknologier
Distribution
Kommunikation
Mængder af digitale selveksponeringsmuligheder
Det er fristende - ny digital selvbekræftelse via sociale medier - "det digitale livsgrundlag"
Relationer
Nye kulturværdier
Nye personlige værdier
Flere redskaber
Digital realitetes verdner
Etc.

Digitalisering betyder et kæmpemæssig udbud af ydelser, muligheder og valg - fra her og nu - til langt ud i fremtiden og alt sammen samlet på vores mobile enheder. Om kort tid kan vi ikke alene styre vores hjems enheder via mobil, men sikkert også styre en lang række produktionsenheder.

Hvordan skal din virksomhed klare sig i udviklingen:


Virksomheder skal som altid spørge sig selv, hvilken oplevet værdi, de skaber for deres kunde. Den digitale verden stiller samtidig det krav for mange, at de skal kunne dele den oplevede værdi, fordi det er en del af det digitale livsgrundlag.

Jeg har ikke mødt en virksomhed endnu - her på nettet, hvor jeg kan se, de gør det, ud over virksomheder der er leverandører af platforme til realisering af "det digitale livsgrundlag".

Kan jeg lide den udvikling. Nej.
 Jeg tænker at hastighed, mængden af valgmuligheder, fejlvalg, usikkerhed, utryghed, mangel på fysisk at mærke at jeg bliver elsket - er downsites. NEJ og ja

Men irrelevant for den digitale udvikling er et vilkår. Jeg tror, at virksomheder,
der møder den udvikling og gør den til en del af sit forretningskoncept,
bliver fremtidens vindere.

Jeg tror at virksomheder, der samtidig vil arbejde målrettet med code of conduct inden for den digitale verden og vil sætte grundlæggende menneskelige værdier i centrum for deres udvikling af deres forretning vil være blandt vinderne på lang sigt.

F. Eks kunne et stort tobaksfirma måske vinde kolossalt ved at investere massivt i helbredelse af kræft og investere massivt i afvænningsprogrammer for rygere, samtidig med de investerede i andre muligheder for nydelse og afslapning - moments of - produkter. Jeg kunne forestille mig Google som verdens førende udbyder digitale hjælpemidler til meditere i samarbejde med Marlboro. Der er mange behov, styrket indlevningsevne, koncentrationsevne, fysisk ro, motivation; psykisk balance etc.

Det kan også være ganske jordnær: Jeg har sparet på min fjernvarme. Hej venner på facebook - se hvordan jeg gjorde enkelt via denne app og disse installationer. Skiferien er sikret i al fremtid, og så et link til app-en og et aktuelt billede fra skiferien - med et nb - og vi styre det også, når vi er på ferie.


Så hvad gør din virksomhed

I kan overveje om, I vil møde den digitale nutid og fremtid. Vil i Iikke det så stop med at læse.

Ellers:

Definer jeres forretningsgrundlag, hvor mennesket - jeres kunder har et digitalt livsgrundlag.

Find ud af hvordan jeres virksomheds forretningsgrundlag kan og skal være attraktivt og værdifuldt med det udgangspunkt.

Undersøg, test, evaluer, test igen - til I har nået noget konsistent, realistisk og hvormed virksomheden
kan tjene penge. Derefter er der lanceringen, tilpasning, effektivisering og naturlig brug af styringsredskaber etc. Dataindsamling er i den forbindelse en naturlig del af digitaliseringen og reaktionstiden skal være kort.

tirsdag den 8. november 2016

Mulighed for tilskud op kr. 300.000 til Digital Marketing

Ligger din virksomhed i et af følgende områder, giver udviklingsfonden op til kr 300.000 i tilskud til ansættelse af en akademiker inden for f. eks digital marketing.


Assens, Billund, Bornholm, Brønderslev, Fanø, Favrskov, Faxe, Frederikshavn, Faaborg-Midtfyn, Gribskov, Guldborgsund, Haderslev, Halsnæs, Hedensted, Hjørring, Holbæk, Holstebro, Ikast-Brande, Jammerbugt, Kalundborg, Kerteminde, Langeland, Lejre, Lemvig, Lolland, Læsø, Mariagerfjord, Middelfart. Morsø, Norddjurs, Nordfyns, Nyborg, Næstved, Odder, Odsherred, Randers, Rebild, Ringkøbing-Skjern, Samsø, Skive, Slagelse, Sorø, Stevns, Struer, Svendborg, Syddjurs, Sønderborg, Thisted, Tønder, Varde, Vejen, Vesthimmerlands, Viborg, Vordingborg, Ærø, Aabenraa

læs  om ordningen her http://innovationsfonden.dk/sites/default/files/retningslinjer_landdistriktsvaekstpilot.docx.pdf




fredag den 4. november 2016

SO-ME for virksomheder hvor relationer og tillid hænger sammen med succes

Vi ved det godt, hver gang vi skal købe eller prøve noget nyt, så spørger vi vennerne og lytter efter andres erfaringer og råd. Hvis det er rigtig specielt - ja så ser vi på kilder og troværdighed.

Hvis vi kender vores leverandør fra tidligere omtaler og referencer, så får vi hurtigere selv tillid til leverandøren. 

SO-ME giver mulighed for at skabe denne konkurrencefordel for virksomheden. Her er et link, der belyser, hvorfor vi skal benytte Advocacy:

Her er et link  til belysning af tillid mv. world wide og regionalt.







søndag den 30. oktober 2016

US BTB undersøgelse 2016 Contentmarketing - hvor står din virksomhed

Her er et link til en artikel om BTB Contentmarketing undersøgelse i US fra 2016.

Der er mange gode spørgsmål som er relevant for selv mindre og mellemstore danske BTB virksomheder. Det i lyset af at Digital Marketing og digitale medie kanaler forlængst har overhalet traditionelle medier som TV, Radio, Print, Outdoor -

Link til BTB contentmarketing undersøgelse i US fra 2016

Cokies

Blog ejer: Denne hjemmeside er drevet og ejet af: Hans  Albrechtsen Varbergvej 73 st 3 6100 Haderslev Hvad er en cookie? En...