torsdag den 5. oktober 2017

“Privat sphere” integreret i Virksomhedskulturen - det ægte og stærke forandringsparate fællesskab





I forlængelse af tidligere blogindlæg har jeg udarbejdet en model om fordelen ved at integrere “privat spheren” i virksomhedskulturen.

Der er to vigtige forhold i denne for at denne integration skal fungere.


  • Individer i virksomheden skal kunne spejle “privat sphere” oplevelser i det fællesskab som er i virksomhedskulturen.


  • Ledelsen i virksomheden skal lede på samme vilkår som gælder for individer i “privat  spheren”. I “privat spheren” er vi alle ligeværdige.
Begge forhold er et paradigme skifte i forhold til arbejdsgiver/ledelsesretten og arbejdstager normer.

Tilgengæld giver det en række fordele i forhold til sammenholdet i virksomheden, medarbejdernes motivation, medarbejdernes tilgang til trusler og medarbejdernes tilgang til forandringer. Primært afspejler de fordele sig ved at der er en entydig og ægte fælles horisontsammensmeltning, hvor individet oplever, at virksomhedskulturen udgør de samme vilkår for værdifællesskab og individet egenidenditet og sociale indentitet som i “privat spheren”.

Her er et eksempel:


Leder til ansat; “du virker bekymret, jeg hører dit barn er syg og det kan være alvorligt, hold fri ( på firmaets regning ) og få styr på det”. Medarbejder motiveret af at virksomhedens leder reagere på “privat sphere” værdier; “hej leder en jeg kender - Jørgen der er indkøbschef og han skriver på Facebook at deres firma er udfordret ... her kan vi hjælpe .. jeg har nævnt det og han vil gerne du kontaktet ham”. To dage efter i kantinen; “hvordan går det med dit barn .. alt ok, godt og tak for tippet og relation, de har placeret en ordre”...nu overværer andre medarbejdere den udveksling af anderkendelse af fælles værdier både i “privat spheren” og som en del af virksomhedskulturen.


Senere lederne ønsker at indføre en drastisk inovation og et drastisk tiltag for at imødegå konkurrencen og opnå værditilvækst i virksomheden: Lederen til et stort fællesmøde i kantinen; “Jeg har kaldt jer sammen her, for at vi sammen kan imødegå kundernes krav om online bestilling via vores website og online rådgivning. Som i ved har vi erfaret at en af vore konkurrenter er i færd med at indkøbe en sådan løsning. Jeg ved det vil medføre en del forandring i nogles arbejde og det vil berøre vores administrative arbejdsgange i virksomheden. Hvad siger i til situationen?”

Fællestillidsmanden; “ vi har talt en del om situationen forud for dette møde fordi det netop berører mange og manges arbejdsforhold. Det er vigtigt for os at vi bevarer vores gode sammenhold og samarbejde medarbejderne imellem, den tryghed vi alle oplever på arbejdspladsen - styrker vores tro på fremtiden og vores motivation - Vi ved alle at konkurrencen og kunderne er vores vilkår for indtjening og eksistens. Derfor er vi meget positive over for tiltag til at styrke vores konkurrencekraft.”

“Medarbejder - “jeg har vendt situationen, der hjemme og vi er indstillet på at jeg i forbindelse med en effektivisering af administrationen som berører mine arbejdsopgave skal arbejde over i en periode og senere vil det medføre at min funktion ændres og måske kun vil udgøre et halvdagsjob. Naturligvis er jeg spændt på de løsningsmuligheder, der vil være ved online bestilling. “Jeg vil gerne være online med kunderne på websitet og rådgive dem med valg af løsninger - ligesom jeg idag gør via telefonen når de bestiller varer. Kan det lade sig gøre?

Lederen: “Dejligt at høre i er indstillet på forandring og til dig Jytte - ja det kan lade sig gøre og jeg oplever det som rigtig bekræftende og et strækt bidrag til vort fælleskab, at i allereder der hjemme har overvejet, hvad situationen kan betyde for jer. Det er min vurdering at funktionen når den er i spil i til onlinebestilling - vil vise sig at skabe mersalg online og at vi derfor skal beholde den som en fuldtidsstilling, men det må vi sammen vurderer.”

Eksemplet afspejler en anderkender kommunikation, hvor ligeværdig og oplevelsen af sammenhængen mellem “privat sphere” og virksomhedskultur klart fremgår og ligeværdig anerkendes som vilkår for fællesskabet.




mandag den 2. oktober 2017

Digital Transformation - THE HOW

Det var en fornøjelse og med stor respekt jeg hørte samtalen/interviewet med Brian Solis og Didier Bonnet. 

De tilhører en gruppe af internationale eksperter på området, som er anerkendt og optræder internationalt med foredrag omkring digitalisering. Det var Brian Solis, der inspirerede mig til at bruge rigtig megen tid og ressourcer omkring digitalisering i forbindelse med sit indlæg på "Digital Copenhagen 2016".

Rigtig mange virksomheder og organisationer mangler at realisere gevinsten af deres investering i forskellige digitaliseringstiltag. Endnu flere organisationer mangler at få medarbejderne involveret og motiveret til at udnytte gevinstmuligheder og rigtig mange virksomheder mangler en revideret forretningsplan sammen med den digitale strategi og transformation. Endnu flere virksomheder bruger termerne på direktionsplan uden engentlig at forstå den impact, det har på deres forretning, organisation og kunder. I de virksomheder - er udfordringen stor.

Hvordan får virksomheden - organisationen og medarbejderne motiveret til og engageret i den digitale transformation. Tillid er et naturlig omdrejningspunkt, adfærd og adfærdsændring er et naturligt omdrejningspunkt lige som kommunikation er et naturlig omdrejningspunkt.



lørdag den 30. september 2017

Succesfuld virksomhedskultur, fælleskab og digitalisering

Look at the navigation to find Google Translate



I forbindelse med min uddannelse: Digital Strategi og Transformation arbejder jeg sideløbende med en ny tilgang til adfærdsændrende kommunikation i virksomhederne og relationsskabende kommunikation mellem virksomhedernes medarbejdere. Det er utrolig spændende fordi de sociale medier i høj grad udfordre virksomhedskulturer og rokker ved deres gennemslagskraft - sådan som virksomhedskulturen eksistere og er kendetegnet i de aller fleste virksomheder og organisationer.

I øjeblikket har jeg 4 indfaldsvinkeler på plads - startende med den, I ser her. De øvrige handler om fordele ved en ny tilgang til udvikling af virksomhedskultur, ledelsen og ejernes udfordringer ved udvikling af ny virksomhedskultur og den grundlæggende styrke ved den nye virksomhedskultur i forhold til relationer til medarbejdere i andre virksomheder/organisationer - hvor virksomhedens medarbejdere ønsker at tilføre merværdi - Det, der vil interessere mange, at dække behov ved salg af løsninger.

Sociale medier, hvor Employee Advocasy er den bedste adgang til tillidsfulde relationer, udfordre virksomhederne og den nuværende ofte lidt stive virksomhedskultur.


torsdag den 28. september 2017

#Værdiskabende #digital transformation drives af #behov, #kommunikation og #adfærd


Modellen taler næste for sig selv. Jeg vil alligevel fremhæve udgangspunktet for en digital løsning skal være et udtalt #behov fra #brugerne / #kunderne. Jeg tænker, at hvis de fremtidige brugere / kunder er med til at udvikle løsningen - definere indhold og teste brugervenlighed, så giver det en naturlig udvikling af ambassadører for løsningen - når den skal implementeres. Jeg tænker også at motivationen for at benytte løsningen er stærk fordi kunderne/brugerne selv har defineret deres behov for løsningen - altså sker værditilvæksten for virksomheden helt naturligt i processen. 

tirsdag den 26. september 2017

Digital strategi og transfomation



2 skabeloner til analyse af virksomhedens digitale situation. Idag er jeg færdig med en række skabeloner og jeg forventer at have produceret alle skabeloner til analyse og udvikling af virksomhedens digitalt strategi og transformation medio oktober. Herefter kommer der en række skabeloner til handlingsplaner og implementering. Det er inspirende og spændende, og det er med til at skabe personlig udvikling og værdi i forbindelse med at jeg tager uddannelsen "Digital Strategi og Transformation" 









mandag den 25. september 2017

Bonding værktøj på sociale medier





Det antages at Bonding, som jeg har skrevet en del om her på min blog virker.

Ide til social media tiltag i en meget digital orienteretvirksomhed.

Virksomheden opretter en lukket Facebook gruppe for virksomhedens medarbejdere. Den lukkede Face gruppe tema er - oplevelser vi gerne vil dele med vore kollegaer.

Ja det gælder både når der er en dårlig oplevelse på virksomheden og når et individ lige er blevet Fynsk mester eller har vundet Silver Rudder i sin klasse.

Der er naturligvis en række kodex for anderkende kommunikation som kan blive udfordret og det er gruppens eget ansvar at bringe det ind i en naturlig ligevægt.

Gruppen må ikke bruges til at kommuniker officielle virksomhedstiltag eller ligende. Det er en gruppe der tjener til, at vi deler hinandens oplevelser og hvor der kan opstå horisontsammensmeltning. De horisontsammensmeltninger der opstår - vil bestemt styrke virksomhedens kultur og det vil også trimme julefrokosterne.

Bonding værktøj til virksomheden






Ide: Med den antagelse at værdisammesmeltning med medarbejderne og medarbejderne imellem giver en stærkere virksomhedskultur og motivere medarbejderne - samtidig med det giver bedre grobund for påvirkning - Sammenfattet til Bonding - så er her et enkelt værktøj: Hver medarbejder sætter et nyt billede på sin arbejdsstation/sit skrivebord hver 14 dag og når tiden er til det, spørges der ind til billedet og der føres en anerkendende dialog. Simpel anledning til at lave en horisontsammensmeltning og styrke Bonding. 

Cokies

Blog ejer: Denne hjemmeside er drevet og ejet af: Hans  Albrechtsen Varbergvej 73 st 3 6100 Haderslev Hvad er en cookie? En...